AQForm jest członkiem PZPO od 2013 r. Od początku jest Pan bardzo aktywny w strukturach PZPO. Obecnie pełni Pan funkcję członka Zarządu. Czy mógłby Pan powiedzieć co przekonało Pana, aby przystąpić do naszej organizacji?
Już jakiś czas przyglądałem się działalności PZPO. Cenię sobie takie inicjatywy, które zrzeszają kilka firm, branżę. Wierzę, że z tego zawsze może wyjść coś dobrego. Lubię angażować się w inicjatywy, które mogą coś pozytywnego wnieść do mojej pracy stąd pomysł, żeby dołączyć. Nieprzerwanie od 7 lat mam przyjemność wspólnie z pozostałymi członkami PZPO wspierać branżę oświetleniową w Polsce i na świecie.
Firma AQForm działa na polskim rynku blisko 28lat. Proszę nam przybliżyć początki firmy. Jak rozwijała się oferta firmy i jakim potencjałem dysponujecie obecnie?
Historia naszej firmy jest nawet dłuższa – na rynku działamy ponad 28. Kiedy zaczynaliśmy naszą przygodę w branży oświetleniowej niewiele osób miało w niej duże doświadczenie. Zaczynaliśmy z ofertą kilku produktów, żeby dziś móc powiedzieć, że nasz katalog liczy około 700 podstawowych wersji, które pozwalają na kilkadziesiąt tysięcy kombinacji. Przez te lata wiele się wydarzyło, pojawiły się nowe rozwiązania, nowe technologie. Również my sami podjęliśmy decyzje pozwalające nam zrobić kolejny krok do przodu. Mam tu na myśli dołączenie do DELTA LIGHT GROUP, która swoją działalnością obejmuje ponad 120 krajów na całym świecie.
Czym konkurujecie na rynku i czym się wyróżniacie?
Do naszej konkurencji zawsze podchodzę z ogromnym szacunkiem. Branża oświetleniowa jest niezwykle trudna m.in. ze względu na szybko ewoluującą technologię. Zwłaszcza teraz kiedy obok funkcjonalnych rozwiązań, my producenci musimy pamiętać jak ważne jest samo wzornictwo. Dziś to nieodłączny element każdego przedmiotu, który ma znaleźć się w widocznym miejscu w naszej przestrzeni domowej czy komercyjnej. Dlatego przy projektowaniu nowych rodzin produktów chętnie zapraszamy do procesu projektantów z polski i zagranicy. Ze względu na złożoność produktu oświetleniowego zdecydowaliśmy się też na zbudowanie Centrum Badawczo–Rozwojowego pod Krakowem, które zostało oficjalnie otwarte rok temu. Jest to miejsce, w którym możemy testować, badać i prototypować nasze rozwiązania oświetleniowe. Przestrzeń, która pozwala na poszerzanie wiedzy na temat oświetlenia, jego wpływu na samopoczucie i zdrowie. W ramach Centrum Badawczo-Rozwojowego powstało też specjalne miejsce – Laboratorium Światła AQF, w którym można obserwować jak światło w rzeczywistości wpływa na wnętrza, jak je zmienia i kształtuje. Postawiliśmy sobie za cel edukację – naszych partnerów biznesowych, architektów i projektantów wnętrz, w tym również tych dopiero wchodzących na rynek.
W jaki sposób współpraca z polskimi i zagranicznymi projektantami, o której Pan wspomniał, wpływa na Waszą ofertę produktową, a także szerzej – na strategię rozwoju firmy?
To jest to, o czym wspomniałem wcześniej. Dziś od produktu wymagamy więcej, ma nie tylko spełniać swoje podstawowe zadania, ale też musi odpowiednio łączyć funkcję z estetyką. Design produktu, w przypadku oprawy oświetleniowej jest niezwykle ważny. Możemy konkurować z innymi technologią, ale musimy pamiętać, że w wielu przypadkach Klienci są wzrokowcami. Kupują coś, co im się podoba. Dlatego od wielu lat współpracujemy z projektantami i to z powodzeniem! Piotr Jagiełłowicz zaprojektował rodzinę OLEDRIAN, czy wielokrotnie nagradzaną oprawę equilibra BALANS. Zresztą właśnie teraz jesteśmy na etapie premiery nowej kolekcji opraw MODERN BALL, którą zaprojektowaliśmy wspólnie z czeskim biurem DECHEM. To już druga nasza wspólna kolekcja. Poprzednia MODERN GLASS została świetnie przyjęta przez rynek i do dzisiaj cieszy się sporą popularnością do tego stopnia, że wiele firm, w tym niestety polskie, kopiują nasze wzory bezrefleksyjnie i bez zastanowienia. Na marginesie to duży problem – i to nie dla nas, co chcę podkreślić, ale dla firm które to robią, bo pokazują tym samym swoją słabość. Nas to wzmacnia, ponieważ pokazuje słuszny kierunek i zawodowstwo, które chcemy promować. Dla nas współpraca
z projektantami to zawsze powiew świeżości, coś, co bardzo lubimy w AQForm. Dlatego nasze drzwi zawsze są otwarte dla osób, które potrafią nas zaskoczyć w swoim niesztampowym myśleniu
o produkcie.
Do kogo kierujecie przede wszystkim Waszą ofertę i jaką pomoc oraz wsparcie zapewniacie odbiorcom i kontrahentom?
Nasza oferta kierowana jest w pierwszej kolejności do profesjonalistów – architektów i projektantów wnętrz. Niezależnie czy realizują projekty indywidualne, biurowe, czy HoReCa. Nasza oferta odpowiada na praktycznie wszystkie potrzeby Klientów. W Polsce prężnie działa nasza sieć menadżerów regionalnych, którzy ściśle współpracują zarówno z architektami, jak i dystrybutorami. Mamy wielu parterów i coraz więcej ofert na dołączenie do tego grona. I należy tutaj zaznaczyć, że nie jesteśmy firmą, która zapewnia tylko katalogi i wzorniki wykończeń, ale stawiamy przede wszystkim na profesjonalizm i edukację. Jeszcze przed pandemią regularnie organizowaliśmy spotkania w naszej siedzibie, w showroomie. Prezentowaliśmy nie tylko ofertę, ale uczyliśmy na temat architektury oświetlenia. Dziś przeszliśmy na tryb online, bo tego wymaga obecna sytuacja, ale bez przerwy edukujemy. Nasze kalendarze są zapełnione kolejnymi takimi spotkaniami z naszymi partnerami nie tylko z Polski, ale i z zagranicy!
Produkty AQForm były nagradzane w polskich i międzynarodowych konkursach. Czy możecie nam przedstawić nagrody, które cenicie najbardziej oraz nagrodzone produkty.
Tych nagród dostaliśmy naprawdę wiele i to nie jest tak, że pamiętamy tylko pierwszą, bo reszta to dla nas codzienność. Trudno wybrać jedną szczególną, każda z nich była przyznana za produkt, nad którym pracowało wiele osób. To uznanie za kilka, czasem kilkanaście miesięcy pracy. Dostaliśmy nagrody w najważniejszych, międzynarodowych konkursach takich jak GERMAN DESIGN AWARD, RED DOT dla wspomnianej oprawy equilibra BALNS, MIAW –Muuz International Awards, iF Design Award. I tu jednak nawiążę do tej ostatniej – ten rok zaczęliśmy z tytułem iF Design Award 2020 dla naszego showroomu w dziedzinie wnętrza i docenienia aspektu edukacji co jest dla nas ogromnym wyróżnieniem i sukcesem w skali międzynarodowej!
Inwestycje w park maszynowy, centrum badawcze i showroom zwykle nie są realizowane w takiej skali jak w Waszej firmie ze względu na olbrzymie koszty. Jakie przesłanki kierowały za taką właśnie decyzją? Ile kosztowała cała inwestycja i co dzięki temu osiągnęła Wasza firma?
Wiedzieliśmy od początku, jakie ta branża daje możliwości. Uznaliśmy, że takie centrum badawcze jest nam niezbędne, bo cała branża oświetleniowa niezwykle szybko się teraz rozwija, wprowadza innowacje. Nie możemy zostać w tyle stąd pomysł na całą inwestycję. Prace rozpoczęliśmy w połowie 2017 r. i zainwestowaliśmy blisko 20 milionów złotych, przy czym 45 proc. kwoty jest zrefinansowane z przyznanych już funduszy unijnych. Same maszyny i urządzenia kupione do tej pory do laboratorium kosztowały ponad 1 mln zł. Zaawansowane laboratoria umożliwiają szczegółowe badanie i testowanie parametrów światła oraz bezpieczeństwa. Kula Ulbrichta (badająca rzeczywisty strumień świetlny oprawy) i ramię fotometryczne (pozwalające tworzyć zgodne z rzeczywistością modele fotometryczne do projektowania oświetlenia), laboratorium szerokiego spektrum badań EMC (badań kompatybilności elektromagnetycznej) czy specjalistyczne skanery i drukarki 3D to tylko niektóre z urządzeń, które pozwalają nam dopracowywać nasze oświetlenie.
W jakim kierunku chcecie się rozwijać w następnych latach? Czy obecna, niełatwa sytuacja na rynku związana z COVID-19 może temu zaszkodzić? Jeśli tak, to w jaki sposób?
Sytuacja, w której się wszyscy znaleźliśmy, rodzi niepokój i pytania, na które trudno dziś odpowiedzieć z pełnym przekonaniem. Z drugiej jednak strony o przyszłości, a więc o naszych kolejnych działaniach musimy myśleć tu i teraz. Ze względu na przykład na ograniczenia transportów międzynarodowych i między kontynentami lokalna produkcja zyskuje na znaczeniu, dlatego cały czas pracujemy nad rozbudowywaniem i unowocześnianiem naszej linii produkcyjnej. Dynamiczne zmiany i zawężona perspektywa planowania ostatnich kilku miesięcy pokazały, że szybka dostępność produktu jest kluczowa. Dlatego rozwijamy naszą ofertę QS (quick shipment), którą Klienci docenili ze względu na terminy. Produkty w niej uwzględnione wysyłamy z magazynu do 2 dni lub produkujemy do 5 dni.
Na koniec chciałbym zadać pytanie, które kierujemy do wszystkich naszych rozmówców: Produkty oświetleniowe jak i przemysł oświetleniowy, z racji powszechnego zastosowania techniki LEDowej, zmieniły w ciągu ostatniej dekady swoje oblicze. Jak Pan myśli w jakim kierunku będzie przebiegał rozwój produktów? Co nas czeka za następne 10-lat?
Powiem o kierunkach które zauważamy już dziś. Na pewno zdrowie i bezpieczeństwo, bo technologia LED wymaga stosowania dobrze testowanych rozwiań – wymienię najistotniejsze według mnie i tylko trzy takie elementy jak: minimalizowanie szkodliwych efektów olśnienia (oczy – wzrok), tętnienie (wielorakie skutki neurologiczne) i pośrednio mająca wpływ na inne systemy bezpieczeństwa – kompatybilność elektromagnetyczna.
A ponieważ tylko te trzy elementy potrzebują do omówienia wielu storn papieru a w większości odbiorcami tego tekstu są osoby z branży uznajmy, że otwieramy koleją rozmowę na kolejne spotkanie.
AQForm (wcześniej znany jako Aquaform Lighting Solutions) to nagradzana polska marka, w której portfolio można znaleźć nowoczesne oprawy oświetleniowe, potrafiące przemówić do emocji. Ma silną pozycję na rodzimym rynku w Polsce i jest wyraźnie obecna na wielu rynkach europejskich. Udało jej się wykreować wymowne i charakterystyczne wzornictwo, potrafiące skusić profesjonalistów, kreatorów trendów i konsumentów. AQForm jest częścią międzynarodowej grupy Delta Light, obejmującej swoją działalnością ponad 120 krajów. Jedną z wielu przyczyn sukcesów marki jest doskonałe wsparcie dla architektów, specjalistów branży oświetleniowej i użytkowników. www.aqform.com